Stressade medarbetare till följd av covid-19? Räds ej!

Foto: Kristian Pohl

Covid-19 har medfört ändrade rutiner, osäkerheter och oro som orsakar ökade stressnivåer. För hög stressnivå hos medarbetare kan få allvarliga konsekvenser och detta ställer krav på chefers ledarskap. Vi har därför lyssnat till experter inom området för att lära om hur arbetsgivare bör möta stressade medarbetare i höst. 

Bild: Mandus Frykman. Fotograf: Kristian Pohl

Svensk frånvarostatistik visar ökad stress och psykisk ohälsa på arbetsplatser i samband med pandemin. Särskilt tydligt är det inom vård och omsorg till följd av extrem arbetsbelastning. Fortsatt hemarbete och social isolering förväntas också leda till ökad psykisk ohälsa för stora grupper arbetstagare, berättar Mandus Frykman, affärsområdeschef och legitimerad psykolog vid PBM - Sveriges ledande experter inom beteendepsykologi. Det ställer krav på ett fungerande ledarskap. Genom att öppna ögonen och bemöta detta hälsoproblem kan vi tillsammans bana väg för en bättre framtid!

- Som chef bör du utgå från att pandemin sannolikt påverkar medarbetares psykiska mående. Fråga dina anställda på vilket sätt deras arbetssituation och eget mående har påverkats. Om arbetssituationen innebär hemarbete och isolering, uppmuntra till social interaktion i form av en digital lunch eller aw. Diskutera sunda rutiner för hälsa vid hemarbete – och uppmana dina medarbetare att ta sig tid för motion, pauser och återhämtning. Företagets ekonomiska situation kan skapa oro kring den egna och kollegors anställning - var så konkret och ärlig som du kan i frågor om företagets ekonomi, säger Mandus Frykman och fortsätter:

- Studier inom området visar att enkla utbildningsinsatser för chefer om stress och psykisk ohälsa leder till ökad benägenhet att uppmärksamma medarbetare med symtom och möjliggör tidiga insatser. 

Stresstesternas fader om chefers påverkan

Någon som håller med om att det finns ett behov av att se över och förbättra ledarskapet är Dr. Robert Hogan, fadern till de välbeprövade Hogan-testerna som kartlägger personliga egenskaper och bland annat mäter vår stresstolerans under ökad påfrestning. 

Vi på Poolia är stolta användare av Hogan-testerna och fick för en tid sedan äran att gästas av Dr. Robert Hogan själv som gav oss en lektion i psykologi och ledarskap. Hogans studier visar att chefer har en avgörande roll när det kommer till medarbetarnas stress. Genom att kvalitetssäkra sina chefspositioner kan företag minska stressnivån bland de anställda och därigenom öka engagemang, kreativitet, prestanda och lönsamhet. Inte illa?

- Personlighet driver ledarskap, ledarskap driver organisatorisk prestation, och vem som är ansvarig har stor betydelse för organisationen och personerna inom den, säger Dr. Robert Hogan. 

Att bana väg för en öppen dialog om stress

Sammanfattningsvis är det av stor vikt att analysera ledarskapet. För att skapa de bästa förutsättningarna bör organisationens ledare fokusera på laget före jaget och förstå att välmående bland medarbetarna är en förutsättning för att uppnå framgång för verksamheten. Ödmjukhet skapar engagemang och är därför en viktig ledaregenskap. 

Mandus Frykman från PBM tillägger:

- Jag vill verkligen lyfta fram alla de som vill och vågar tala öppet om egna erfarenheter av stress och alla arbetsgivare som utbildar chefer och medarbetare i frågor om stress och psykisk ohälsa. Ni är hjältar som bidrar till att lyfta stigmat kring psykisk ohälsa och öppnar upp för fler att våga söka hjälp i tid.

 

Den ultimata guiden för medarbetarsamtal  Våra bästa verktyg och tips Hämta den här!