Därför måste ditt företag ha sunda värderingar

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Därför måste ditt företag ha sunda värderingar</span>

Kompetensindikatorn från 2016 kan vi läsa att företag idag tror att ett starkt varumärke är ett av de viktigaste argumenten för att attrahera kandidater. Företagen har fel. Ett starkt varumärke ligger längst ner på kandidaternas lista. Det som däremot ligger i topp är sunda värderingar. I det här inlägget går vi igenom varför ditt företag måste ha sunda värderingar och vad det egentligen innebär.

Sunda värderingar vs ett starkt varumärke

Förutom att utvecklande arbetsuppgifter och bra chefer toppar listan över vad kandidater tycker är de viktigaste när de söker nytt jobb, så var det sunda värderingar som överlägset tog hem förstaplatsen när vi kopplade frågan till företagen. Hela 64 % tyckte att företag med sunda värderingar var det viktigaste. Ett starkt varumärke hittar du faktiskt längst ner på listan med endast 18 %.

Så vad betyder det? Att det inte är lika viktigt att arbeta på ett företag som utåt verkar coolt och istället välja ett företag som har bra värderingar. Kandidater vill kunna identifiera sig med företaget de arbetar för och då spelar det inte så stor roll om varumärket är starkt.

Behåll dina talanger med 9 enkla steg  De är den viktigaste tillgången för ditt företag Ladda ner guiden härVad är sunda värderingar?

Det behöver inte vara värderingar som någon för längesedan skrev ner och som ingen känner till. Nej, värderingar ska inte behöva sägas utan vara något som alla medarbetare bara känner, arbetar och lever efter. En känsla man ganska snabbt får när man kliver in på ett företag. Hur är stämningen? Bryr man sig om varandra? Är chefen en i gänget? Får man vara sig själv? Får man komma med nya idéer? Får man tilltala vd:n?

Argument som även de var viktigare än ett starkt varumärke var “socialt ansvar”, “mångfald” samt “kontorets miljö och omformning”. Vilket verkligen visar på att kandidater värdesätter ansvarstagande och omtanke istället för ett starkt varumärke. Läs gärna även vårt inlägg om hur långt du kommer med uppskattning här!


Så, fokusera inte så mycket på ert varumärke utan på hur ni som företag är och vilka värderingar ni har. Det är genom sunda värderingar och medarbetare som trivs som ett varumärke blir ännu starkare. 

KOMPETENSINDIKATORN 2016

 

Kompetensindikatorn 2018

Är du nyfiken på de allra senaste trenderna och resultaten kring framtidens rekrytering som presenteras i Kompetensindikatorn från 2018? Kontakta oss så kommer vi gärna till dig och berättar mer!