Svåra tjänster att tillsätta inom ekonomi – och hur du hittar rätt person

black-and-white-blank-challenge-connect-RÄTTSIZE

Inom rekryteringsbranschen liksom så många andra branscher går det i perioder. Ett år är vissa tjänster enkla att tillsätta, men redan året därpå tycks rätt kompetens nästan omöjlig att hitta. Det finns tjänster som är svåra att tillsätta på grund av exempelvis dess nischade karaktär, men oavsett vilken ekonomisk roll det handlar om har vi här några tips för dig som har svårt att hitta rätt person.

1 Det måste bli rätt från början

Det är oerhört viktigt att det blir rätt från början. Du måste tydligt specificera innehållet i tjänsten och göra en noggrann kravprofil. Oavsett om du ska rekrytera själv eller ta in någon som hjälper dig så måste du fundera ordentligt gällande profilen. 

Givetvis måste man bestämma sig för vilken erfarenhet som krävs och om det är viktigt att personen man söker har gått en viss utbildning.  Man måste också säkerställa nivån. Det vill säga man måste fastställa exempelvis om det är en junior eller senior roll, och tydligt precisera rollen och vad som förväntas av personen. Vilket ansvar innefattas exempelvis? Att precisera nivån är extra viktigt när det rör tjänster som är svåra att tillsätta eftersom man vill undvika att leta efter fel profil eller göra en felrekrytering. En Business Controller kan betyda ett visst ansvarsområde för ett företag, men det kan vara helt skilda förutsättningar på ett annat företag.

Om det är en Business Controller du är ute efter, spana in vårt inlägg där vi tipsar om hur du hittar rätt Controller!

Så hittar du rätt kompetens inom ekonomi    Ladda ner guiden här

2 Headhunting och Search bör vara med från start 

När du från första början vet att det kommer bli svårt att hitta rätt kandidat bör du som rekryterande chef köra två parallella spår, det vill säga annonsera och använda search/headhunting. Oavsett vilken definition man föredrar och de eventuella skillnaderna i begreppen, så handlar det om processen där du kontaktar intressanta kandidater som inte är aktivt arbetssökande. Det handlar om att leta i nätverk, fråga om tips, söka på LinkedIn och i olika externa kanaler.

3 Använd sociala medier 

Du bör även från början sätta upp en plan för hur du på bästa sätt, förutom via er egen hemsida och via search och headhunting, kan annonsera i sociala medier. Precis som vi nyss nämnde måste man använda sig av alla möjliga vägar för att attrahera rätt kandidater när det är tjänster som är svåra att tillsätta. Här är det viktigt att fundera kring vart dina drömkandidater rör sig. Om de exempelvis främst befinner sig på LinkedIn så satsa på att enbart annonsera där. 

4 Glöm inte bort branschspecifika kanaler 

Glöm inte bort att även inkludera andra medier och kanaler där möjliga kandidater kan finnas. Vilka forum håller de till i? Vilka bloggar och tidningar läser dem? Om man ska annonsera kan det alltså vara smart att inrikta sig på medier av olika slag som Dagens Industri exempelvis. Är det en svår tjänst att rekrytera är det nödvändigt att söka sig bort från traditionella kanaler och tänka utanför boxen.

5 Var transparent 

Om ni anlitar ett rekryteringsföretag, är det viktigt att lönen för rollen diskuteras innan uppdraget drar igång. Det är alltid viktigt att erbjuda en marknadsmässig lön och om det är en svår rekrytering kan det vara bra att vara transparent gällande löneläget – speciellt om det visar sig att de första kandidaterna som har searchats eller headhuntats fram har betydligt högre lön än vad du som rekryterar hade tänkt dig. 

Glöm slutligen inte bort att det alltid är viktigt att förutsättningslöst träffa kandidater. Bra kandidater kommer med största sannolikhet att behövas längre fram så se till att inte tappa kontakten! 

Om du vill ha mer information om rekrytering och funderar på att anlita en rekryteringsspecialist istället för att rekrytera själv – hör av dig till oss!