Så säkerställer du en bra onboarding – för distansarbetare

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Så säkerställer du en bra onboarding – för distansarbetare</span>


Antalet personer som arbetar på distans har ökat drastiskt de senaste åren. Med det kommer också nya utmaningar i hur man på bästa sätt onboardar nya medarbetare som inte har möjlighet att komma in på kontoret. Här ger vi våra bästa tips på hur en bra onboarding kan gå till, även om allt sker helt digitalt.

1. Fokusera på det mänskliga
En bra onboarding är nyckeln till att behålla nyanställda, och för att den nya verkligen ska känna sig välkommen på jobbet gäller det att alla steg i er onboardingprocess har människan i fokus. Se till att skapa en rolig, varm och välkomnande rutin som gör att alla nya medarbetare känner sig som stjärnor!

2. Ge tillgång tidigt
För att en anställd som arbetar på distans ska hinna sätta sig in i alla digitala verktyg innan det är dags för första arbetsdagen, är tipset att ge tillgång till det som behövs redan ett par veckor innan första arbetsdagen. Ni vill inte behöva slösa onödig tid de första dagarna på att installera program, särskilt inte när det är det enda sättet att arbeta på om man inte är på plats fysiskt. Det är också viktigt för att den nyanställda ska kunna ställa alla sina frågor och känna att den har full tillgång till teamet och arbetsplatsen redan första dagen.

3. Tilldela någon fadderrollen

Att vara ny på jobbet kan kännas vilset och nervöst. Ett bra sätt att råda bot på det är att tilldela någon i teamet rollen som fadder. En fadder ska vara någon som den nya medarbetare kan ställa alla frågor till och som välkomnar in i gemenskapen och ser till att allt går som det ska. Jämfört med en chef är fadderns roll av en med social art som syftar till att hjälpa den nya medarbetaren komma in i teamet och agera som ett bollplank under de närmsta veckorna. Detta skapar både en tryggare miljö för den nyinkomna samtidigt som det hjälper företaget att effektivt kunna omfamna den nyanställda gällande både kultur och arbetssätt.

4. Håll tät kontakt
Även om de första veckorna ofta innehåller mängder av möten kan det lätt glömmas bort att hålla en tät kontakt med de nya även efter att själva onboardingen är avklarad. Distansarbete kan dessutom upplevas som väldigt ensamt av många, och när man är ny på jobbet blir det ännu svårare med de där avslappnade sociala sammanhangen digitalt. Se därför till att sätta en plan för uppföljning tidigt och ha ett återkommande möte under ett par månader där ni pratar om målsättning och problem.

5. Ta emot feedback
Den kanske viktigaste punkten är att verkligen samla in feedback från de som har onboardats för att snabbt fånga upp utvecklingsmöjligheterna. Något som verkade väldigt bra på papperet kanske inte alls hade den effekt ni trodde. Skicka ut en utvärdering och var hela tiden öppna för att anpassa er process så att den blir så bra som möjligt efter era förutsättningar och efter era nyanställda distansarbetares behov!