Det är ingen nyhet att chefen är den främsta anledningen till varför de bästa medarbetarna slutar. Oftast tar det lång tid att upptäcka att din avdelningschef inte är en bra ledare – om du upptäcker det alls. Men hur ska du som vd eller ägare ta reda på vilka av dina avdelnings- eller platschefer som är dåliga? Och framför allt, hur hanterar du dem när du är medveten om det?
Hur går du tillväga för att upptäcka dåliga chefer?
Att upptäcka dåliga ledare inom en organisation är inte helt enkelt. Avdelningschefer, teamledare och platschefer har oftast det övergripande ansvaret, däribland personalansvar för de anställda på avdelningen eller i teamet. Där är det också svårt för de anställda att göra sin talan hörd om chefen inte lyssnar eller tar problemet på allvar.
För att ta reda på vad personalen tycker kan du införa:
- Anonyma enkäter med jämna mellanrum
- Avstämningar med HR-avdelningen, i grupp eller ensam
För att uppdaga dåliga chefer kan du som vd se över följande:
- Personalomsättning, har flera på en avdelning slutat under en kort tid?
- Kostnader, har en viss avdelning större kostnader för övertid?
- Sjukskrivningar, har flera personer på en viss avdelning blivit sjukskrivna den senaste tiden?
- Ledighet, har en viss avdelning tagit ut mer ledighet än vad som är standard?
Väg chefens positiva egenskaper mot hens negativa och utvärdera om det blir en vinst eller förlust för er verksamhet. Blir det en förlust, måste du agera. Vi vet, det är känsligt, men blunda inte för problemet, då riskerar du att tappa ännu fler duktiga medarbetare.
Fler blogginlägg:
Du är anledningen till varför dina bästa anställda slutar!
En bra chef – det viktigaste när man söker jobb