Vanliga misstag när du ska rekrytera en tjänst inom ekonomi

man-with-hand-on-temple-looking-at-laptop-842554-1

Är det dags att rekrytera en ny person till ekonomiavdelningen? För att processen ska gå så smidigt som möjligt kommer här några tips på vad du inte ska göra i rekryteringsprocessen!

Du missar att formulera vad du vill ha

Ett vanligt misstag är att inte fundera tillräckligt mycket över vad man har för behov från första början. Eftersom du kommer att spendera mycket tid tillsammans med personen som ska komma in, måste hen passa in såväl i arbetsuppgifterna som tillsammans med kollegorna. Du måste inledningsvis specificera dels ska-krav och mjuka förutsättningar i kravprofilen. Efter det bör en tidsplan sättas upp som givetvis ska följas och regelbundna avstämningar är att rekommendera. 

Du missar att formulera vem du vill ha

Det är alltid bra att se sig om i sitt eget nätverk och undersöka vilka intressanta alternativ som kan finnas tillgängliga. Du gör därför personalen medvetna om att rollen ska tillsättas och hör dig för om någon har några förslag på personer som kan vara aktuella för rollen. Det kan exempelvis vara så att Lisas kusin Björn skulle passa utmärkt i företaget. Eftersom Lisa är en duktig anställd som har varit inom företaget länge så litar du på hennes omdöme. Med tanke på att du inte bara har dåligt med tid utan även är rätt begränsad när det kommer till resurser, så är det väldigt enkelt att anställa Björn om du får en bra uppfattning om honom.

Men då du inte noggrant gick igenom Björns profil eller tog några referenser så visar det sig relativt snart att han inte lyckas leverera. Det går så långt att du inser att du kommer att vara tvungen att hitta en ersättare. Förutom att du nu ställs inför behovet av en ny rekryteringsprocess så lämnas du även med en missnöjd arbetsgrupp. De som har spenderat tid på att lära upp Björn, Lisa som är besviken på att Björn inte får vara kvar, och givetvis Björn själv. Det är alltså helt avgörande att man ser till att det blir rätt från allra första början.

Du tror att du ska hitta samma person – igen 

Ett annat vanligt misstag är att du försöker ersätta exakt den person som precis lämnade. Emelie var en otroligt duktig redovisningskonsult som precis lämnade företaget för att flytta med familjen utomlands. Förutom att vara duktig på sitt jobb var hon väldigt omtyckt av personalen. Du ser därför gärna att hennes ersättare är precis som hon. 

Problemet med att redan i förväg bestämma att personen du letar efter ska ha samma egenskaper som Emelie är att du i regel missar att fundera kring om det egentligen är just det du behöver. Emelie var effektiv och utförde arbetsuppgifter snabbt samtidigt som hon hade tydliga ledaregenskaper. Men i arbetsgruppen finns det redan flera personer med liknande egenskaper. Det du egentligen skulle behöva är en person som är mer analytiskt lagd och noggrant tar sig an arbetsuppgifter. Istället för att leta efter en person med Emelies styrkor bör du alltså fundera kring vilka styrkor du behöver ha in i företaget som kompletterar den befintliga arbetsstyrkan så bra som möjligt. 

Du anlitar för många aktörer

Ett annat vanligt misstag för dig som samarbetar med rekryteringsbolag är att man väljer att samarbeta med en hel rad av aktörer. Det är inte ovanligt att man lägger ut en förfrågan till flera olika rekryteringsföretag för att fylla en viss roll. Nackdelen med detta är att det blir kostsamt att samarbeta med flera parter. Det kan dessutom uppstå en viss förvirring för personerna som ska rekryteras då samma tjänst och information kan dyka upp i flera olika versioner – där rollen i fråga beskrivs på skilda sätt.

Så hittar du rätt kompetens inom ekonomi    Ladda ner guiden här