Säg hej till Poolias nya VD!

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Säg hej till Poolias nya VD!</span>
Skärgårdsfantasten Claes Gellstrup kliver in som Poolias nya vd med snart 30 års erfarenhet av branschen i ryggen. Han är ett välbekant ansikte inom vår företagsgrupp, PION Group, och har tillbringat de senaste sex åren som Försäljningsdirektör. Innan dess har Claes jobbat på rekryterings- och konsuultbolag så som Manpower, Dreamwork och Brainpeople – man kan enkelt konstatera att han brinner för branschen. Vi har suttit ner för att få veta mer om Claes inför tillträdet.

 

Grattis till din nya roll som Poolias vd! Hur känns det?

Stort tack! Det känns verkligen super. Poolia är rekryterings- och konsultbranschens juvel och det känns roligt och hedersamt att få chansen att styra skeppet vidare. Det är ett riktigt hedersuppdrag. Det är en otroligt spännande resa som hela företagsgruppen gör med stora satsningar på tech och affärsutveckling, och jag ser fram emot att se hur dessa satsningar kommer kunna stärka Poolias verksamhet.

 

Berätta om din bakgrund, vad har du gjort tidigare?

Jag har varit i rekryterings- och konsultbranschen länge, sedan 1996 faktiskt, men i lite olika roller och på olika bolag. Jag har haft möjlighet att jobba med hela spannet inom vår bransch, med allt från Blue Collar och White Collar till omställning, interim och executive search. Jag har haft roller så som regionchef på Manpower, vice vd på Dreamwork och vd och delägare på Brainpeople.

De senaste sex åren har jag spenderat inom Poolias företagsgrupp PION Group som Försäljningsdirektör. Jag har varit involverad i fusionen mellan Poolia och Uniflex samt uppbyggnaden av de större affärerna inom PION tillsammans med KAM & BID-teamet.

 

Vad gör du när du inte är på jobbet?

Då hänger jag så mycket jag kan med familjen. Inget originellt, men ”family first” är verkligen mitt motto. Får jag välja så tar jag mig tillsammans med familjen gärna ut i skärgården med båten eller kajaken samt umgås med vänner när det finns tid över. På vintern blir det gärna fjällen och skidåkning.

 

Vilka erfarenheter och kunskaper tror du kommer att komma bäst till nytta hos Poolia?

Alla år av ledarskap, lång tid i branschen, mitt intresse för affärsutveckling samt att jag kan vår affär i grunden hoppas jag gör att jag kan bygga de bästa möjliga förutsättningarna för Poolia. Jag vill se till att vi har de mest intressanta kunderna och uppdragen och ge våra konsulter möjlighet till många olika uppdrag och arbetsgivare för att utvecklas. Jag vill också se till att vi skapar en rekryteringsprocess som är både enkel och tillgänglig men ändå noggrann och coachande för de som söker. Det är viktigt för mig att vi tar hand om alla som vi jobbar med, både anställda, kunder, kandidater och konsulter.

 

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?

Framför allt ser jag fram emot att lära känna alla kunder och anställda, och att få verksamheten att utvecklas och växa. Det ska bli spännande att få jobba för en ännu vassare verksamhet som ligger i framkant i den utveckling och förändring som vår bransch har framför sig.

 

 Finns det något inom branschen som du brinner lite extra för?

Ska man jobba på Poolia måste man brinna för att förstå företagens behov av utveckling och kompetens, och att hitta rätt kandidater för rätt företag. Att hitta de där matchningarna som blir riktigt bra. Det är kärnan i det vi gör och det jag brinner för.

 

Vi avslutar med en expertfråga: Hur tror du arbetsmarknaden kommer att förändras de kommande tio åren?

Jag tror såklart att vi kommer att se en snabb digitalisering, både i branschen i stort och när det kommer till våra allas arbetsuppgifter. Särskilt snabbt tror jag att ansökningsförfarandet kommer att utvecklas och digitaliseras inom arbetsmarknadens olika delar.

Vi kommer även att se en hel del nya rollbeskrivningar, befattningar och arbetsuppgifter på arbetsmarknaden. Jag tror att framtidens jobb kommer att vara roligare och mer utvecklande. Mindre repetitivt och mer kreativt och utmanande helt enkelt. Men oavsett hur arbetsmarknaden utvecklas får vi aldrig glömma bort människan. Vi måste ta hand om varandra, vi får inte glömma människan i digitaliseringen.