En av de tuffaste utmaningarna som du som chef ställs inför är konflikter internt. Det kan vara en dispyt mellan två medarbetare, ett projekt som urartar eller ett missförstånd mellan en medarbetare och en projektledare. Oavsett vad som var orsaken är det ditt ansvar att reda ut orsaken – och hjälpa de inblandade att gräva ner stridsyxan.
Men att lösa konflikter på ett produktivt sätt som för organisationen framåt kan vara lättare sagt än gjort. Här är tre exempel på hur du INTE ska göra:
1. Hela företaget känner till konflikten – före du gör det
Som chef ska du aldrig vara den sista som får höra om en konflikt. Det tyder snarare på att dina medarbetare inte har tillräckligt förtroende för att komma direkt till dig och är dessutom en indikation på att du inte är tillräckligt lyhörd mot gruppen. Annars hade du snappat upp problemet långt tidigare, istället för att veta det sist av alla.
2. Du agerar på det första du hör
Ett typexempel på dåligt ledarskap är att lita blint på budbäraren. En historia har alltid två sidor, som förmodligen skiljer sig rätt rejält. Dra aldrig några slutsatser före du hört dig för med alla inblandade och ta gärna in tankar från en till part – ibland hjälper det dig att greppa hela bilden.
Lästips! Dåliga chefer – så upptäcker du dem
3. Du diskuterar någon som inte är i rummet
Något av det värsta du kan göra som chef är att tala med medarbetare om personer som inte befinner sig i rummet – och inte kan försvara sig. Diskutera aldrig sådant såvida det inte handlar om att lyssna in en enskild medarbetares syn på en konflikt eller ett problem. Att tillåta den typen av samtal i en grupp med fler personer än två (du och din medarbetare) leder aldrig till något gott och är en typ av samtal som inte bör förekomma på en arbetsplats.
Ett lyhört ledarskap är många gånger nyckeln till att undvika större konflikter på en arbetsplats. Läs mer om framgångsrikt ledarskap i vår guide!