De flesta av oss är ständigt uppkopplade. Och eftersom vi alltid är uppkopplade är vi alltid tillgängliga – oavsett om vi är på jobbet eller inte. Att konstant vara uppkopplad gör att många i dag upplever det som svårt att skilja på fritid och jobb vilket resulterar i att många aldrig känner sig helt lediga. Var ska man egentligen dra gränsen?
Vi är fria och flexibla
Den nya tekniken har gjort oss mer fria och flexibla i vårt arbete vilket är toppen i många aspekter, men inte i alla. Eftersom det blir svårt för många att skilja på fritid och arbete så är risken stor att vi inte kan koppla bort jobbet alls. Att vara tillgänglig har blivit en självklarhet. Vi förväntas helt enkelt att vara tillgängliga och vi tar för givet att vår omgivning är det också. Därför är det många som får dåligt samvete för att de inte svarar i mobilen eller på mailen efter 17.00. Varför tycker man att det ser bättre ut om en kollega har svarat på ett mail 21.56 istället för 15.30? Och hur stressad känner sig kollegan som faktiskt har svarat 21.56?
Lästips: Positiva tankar kan ta dig dit du vill
Få ihop ditt livspussel
För att få ihop balansen mellan fritid och jobb är det viktigt att sätta dina egna regler. Vad passar bäst för dig och vad mår du bra av? För att få ihop ditt livspussel kanske du måste jobba några timmar hemma ibland. Både för att inte du ska känna dig stressad men också för att hinna med andra saker under dagen.
Lästips för chefer: Så underlättar du worklife balance!
Det finns självklart vissa som faktiskt klarar av att ständigt svara i mobilen eller på mailen oavsett tid på dygnet, vissa gör det inte utan att känna sig stressade eller ’jagade’. Det viktigaste är att du tar reda på vad du klarar av och vad du tycker är viktigt. Din chef förväntar sig oftast inte att du ska jobba sent varje kväll, det sitter i dig själv.