Personalomsättning på kundservice? 3 kvaliteter din bemanningspartner bör ha!

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Personalomsättning på kundservice? 3 kvaliteter din bemanningspartner bör ha!</span>

Har du hög personalomsättning i din kundtjänst och behöver en bemanningspartner? Grattis! Då finns det hundratals bemanningsföretag att välja mellan. För att hjälpa dig hitta en bra partner som du känner dig trygg med och som passar dig, har vi samlat tre kvaliteter du ska titta efter för att ta rätt beslut.

1. Uppriktighet

Tio års erfarenhet, olika specialistkunskaper och branschkännedom är bara några saker som företag kräver när de vill anlita konsulter. Företag har oftast orealistiska krav samtidigt som de utlovar guld och gröna skogar. Därför är det viktigt att din bemanningspartner kan vara ärlig, vågar utmana dig i att tänka annorlunda och visar dig en realistisk bild av situationen. Detta både för att du ska hitta konsulter som är rätt för dig, men även för att konsulterna ska få rätt förväntningar på sitt uppdrag. Därför är det viktigt att din bemanningspartner vågar gräva lite extra i hur det verkligen är att arbeta på ditt företag. Så att de får rätt bild av företaget, chefen, uppdraget och avdelningen, för att i slutändan kunna matcha rätt konsult. 

Tips: Be om du kan få en referens från en av bemanningsföretagets befintliga kunder.

2. Trygghet

Du ska känna dig trygg med att din bemanningspartner har kunskap om din verksamhet, branschen och marknaden. Framför allt om hur ett bemanningsföretag fungerar med alla avtal och regler som gäller. 

Eftersom du vill att konsulterna som jobbar hos dig ska ha en trygg och stabil arbetsgivare ska du se till att deras avtal och villkor är schyssta, och att det exempelvis finns kollektivavtal. 

Tips: Fråga hur avtalen ser ut för konsulterna som arbetar på bemanningsföretaget.

3. Tillgänglighet

Din bemanningspartner bör vara tillgänglig för dig när du behöver. Framför allt via telefon och mail. Om du har en utmaning, problem med en konsult eller behöver en till konsult, ska en bemanningspartner göra allt för att hitta en lösning. 

För ni en kontinuerlig dialog och din kontaktperson kommer ut till ert företag lite då och då kommer din bemanningspartner veta vad som händer inom ditt företag och därmed ha möjlighet att vara proaktiv och se lösningar i förväg. 

Tips: För att ta reda på hur tillgänglig en bemanningspartner är kan du fråga hur ett befintligt samarbete ser ut och fungerar. Fråga hur ofta man har kontakt och om det finns utrymme för coachning och stöttning under bemanningsprocessen. Det kan vara svårt att veta hur samarbetet kommer se ut, men du kan i alla fall få en känsla. 

Upplever du att medarbetare i din kundtjänst säger upp sig oftare än inom andra avdelningar? Två av de vanligaste anledningarna till att kundtjänstmedarbetare slutar är att det inte finns några utvecklingsmöjligheter eller att de inte blir sedda av sina chefer. Du kan läsa mer om det i “Därför slutar din kundservicepersonal – och så ändrar du på det”. 

Så attraherar du personal till din kundtjänst Ladda ner vår guide!

Lycka till!