Så utrotar du energitjuvar och blir mer effektiv

kandidat4poolia.jpg

Möt effektivitetskonsulten Cornelia Eneroth. Hon lär dig verktygen för ett smidigare arbetsliv. Vi lyckades fånga henne för ett effektivt samtal om, just det, effektivitet. Lär dig hemligheterna och vad som driver henne.

Vad är din hemlighet?

Brist på tid är ett problem som många människor upplever. Jag kallade mig själv för "förhalningsprinsessa". Jag insåg att jag för att få något gjort behövde bestämma mig för att vara en sådan som får saker gjort. Alla verktyg, tips och hjälpmedel är inte bättre än dess användare. Personlig effektivitet handlar mer om attityd. När jag insåg det förändrades allt.

Den mest grundläggande nyckeln till ett effektivare liv?

Att fokusera på en sak i taget, att inte tillåta sig själv bli distraherad. Vi väljer ofta att ta distraktioner och avbrott – mejl, medarbetare, telefon... Om vi verkligen vill avsluta något, får vi se till att vara ostörda under den tid som krävs. Är uppgiften stor, kan du dela upp den i mindre delar och avsätta tid för de olika delarna under flera dagar.

Hur fungerar vår hjärna, med tanke på effektivitet?

Att bli mer effektiv handlar ofta om att införa nya vanor. Och det gillar vår hjärna inte så mycket. Det blir myteri. Man får verkligen visa att man är kapten på skeppet. Vi behöver berätta för vårt omedvetna att vi vill ändra oss. Och det gör vi genom att göra och tänka nytt, det tar ca 30-90 dagar att införa en ny vana. Ofta ger vi upp och faller tillbaka i gamla beteendemönster. Det är oftast enklare för oss.

Stress och effektivitet? Vilka myter är vanliga?

Jag tror att en vanlig myt är "jag producerar som bäst när jag är lite stressad". Att man måste ha en deadline för att kunna vara effektiv. Tänk om man kunde vara så effektiv även när man inte är stressad? Ju mer stressade vi är, desto mindre smarta blir vi. Det är fysiskt. Och vi behöver vår smartness för att kunna vara mer effektiva.

 

Att göra listor är populärt, funkar det?

Javisst! Att-göra-listor som bara förblir just listor däremot, är inte vidare effektiva. Det bästa med att-göra-listan är att du avlastar hjärnan från att hålla allt i huvudet. Har du fäst din lösa tråd på ett papper, kan du släppa den. Ett sätt är att skriva att-göra-listan, ha den med sig hela tiden och ha den synlig. Liggandes i en låda eller instängd bland blad i en anteckningsbok gör den inte mycket nytta.

Den främsta orsaken till att fastna i en ond cirkel av ineffektivitet?

Våra surdegar bland annat. Det som vi vet att vi behöver göra men av olika skäl inte gör. Vi förhalar. Det stora problemet med surdegar är att de tar så mycket energi. Vissa kan få panik bara de tänker på en viss surdeg. Det är inte ovanligt att när de sedan tar tag i den, förundrat säger att de inte förstår att det hade kunnat ta sådana orealistiska proportioner.

Gör sociala medier oss effektivare?

Det är mycket som är positivt med sociala medier, så länge vi använder dem till vår egen fördel. Till exempel, år 2018 är det inte coolt att ha 3000 mejl i inkorgen. Mitt tips till dem som fastnar i sitt "informationsknarkande" är att under arbetstid max tillåta sig 30 minuter på internet av mer personlig karaktär. Och sen kanske passa på att uppdatera LinkedIn-profilen?

LinkedIn-guide för nybörjare Ladda ner guiden här!Går vi mot ett effektivare samhälle, med alla hjälpmedel?

Intressant att diskutera! Vi är inte är så effektiva som vi trodde att vi skulle bli, tvärtom. Se bara på mejl! Så fantastiskt det var när det kom, så mycket tid det sparade. Men vem skulle säga idag att mejl sparar tid? De allra flesta skulle nog säga att mejlen är en tidstjuv. Återigen handlar det om oss som användare.

Hur ser du på framtiden?

Tid är vår mest värdefulla resurs. En ej-återvinningsbar resurs! Vi kan inte köpa den. Vi kan däremot lära oss att hantera tiden bättre. Att hjälpa människor förstå att det är dem det hänger på, att hjälpa dem hitta sina egna lösningar tror jag blir viktigare än att ge fler verktyg. Det som handlar om oss själva får ett större fokus än de faktiska lösningarna.

Bra att tänka på vad gäller arbets- och privatliv?

Att det hänger ihop! Genom att organisera kontor och hem så att du alltid hittar det du söker, att det du söker fungerar så får du en smidig tillvaro. Rensa bort allt som stör – både saker, tankar och människor; tids- och energitjuvar.

Är det dags att till och med skaffa en helt ny tjänst för att känna att du kan maxa effektiviteten på jobbet? Registrera ditt CV här!