Kommunikativt ledarskap – en framgångsfaktor på kasinot

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Kommunikativt ledarskap – en framgångsfaktor på kasinot</span>

Chefen för Casino Cosmopol i Stockholm – Thérèse Liljeqvist – har tidigare prisats för sitt ledarskap. För att möta sina nuvarande medarbetare, som till stora delar jobbar natt och inte heller har datorer som arbetsredskap, har hon fått tänka om när det gäller kommunikationen med sina medarbetare.

-  Ja, det är en utmaning, säger Thérèse.

Kasinoverksamheten är öppen från klockan ett på eftermiddagen till klockan fem på morgonen, alla dagar året om. Det innebär skiftarbete och mot den bakgrunden har den mest effektiva kommunikationskanalen visat sig vara ett internt veckobrev. Det distribueras till alla medarbetare via mejl och anslås också på personalvåningen och i personalhissar.

- Vår personal åker mycket hiss, eftersom vi har många våningar med kasinoupplevelser i det här huset, förklarar Thérèse, så informationen når på detta sätt ut till alla.

Engagerar medarbetare

En framgångsfaktor i det kommunikativa ledarskapet är att engagera medarbetare i dialog, ge och fråga om feedback samt uppfattas som öppen och närvarande. I en verksamhet som pågår dygnet runt är cheferna i driften otroligt viktiga som förebilder för medarbetarna. På kasinot har en framgångsfaktor varit att samla de operativa cheferna ett antal gånger per år. Då har aktuella ämnen diskuterats och cheferna kan hämta kraft och inspiration hos varandra genom att dela erfarenheter.

- Det är lättare att vara tydlig ut i organisationen med en enad chefsgrupp. För att kommunicera de övergripande målen och organisationens riktning är det direkt avgörande. Att arbetet varit framgångsrikt syns tydligt i medarbetarundersökningen, CLI (kommunikativt ledarskap) och målindexet har stadigt ökat de senaste tre åren.

Palatsliknande byggnad med spel i fem plan

Den palatsliknande byggnaden på Kungsgatan 65 i centrala Stockholm är lika ståtlig som anrik. År 1918 öppnade biografen Palladium i kasinots nuvarande lokaler och år 1956 stod exempelvis Ella Fitzgerald på scenen i Bal Palais, som då var belägen i fastighetens källarlokal. Idag finns alla de klassiska kasinospelen i byggnaden samt restaurang, pokerrum och konferenslokal.

 

Möter individen

Thérèse berättar att hon också har jobbat mycket med att kunna få till personliga möten med alla medarbetare. En lösning har blivit att årligen bjuda in alla 550 medarbetare till en annorlunda dag på jobbet, en stor workshop då medarbetarna delas in i grupper om tio personer, och träffar Thérèse och övriga ledningsgruppen under en halvtimme, uppdelat på tre kvällar.

- Alla blir delaktiga och får komma med förslag, stort som smått. Min fråga är alltid – vad vill ni att jag ska jobba med i år? Jag har fått många kloka förslag och då gäller det också att redovisa tillbaka, fortsätter hon och syftar på veckobrevet. 

Thérèse betonar att kommunikationen måste vara anpassad till medarbetarnas förutsättningar samt följas upp utifrån fördefinierade mål.

 

 Ledarskap genom att ställa frågor

- Jag säljer in mina idéer genom att ställa frågor, och ger därmed mina medarbetare en chans att själva komma på saker. Men ibland får jag jobba med att anpassa hastigheten i beslutsprocessen. Jag har en tendens att vara lite snabb, säger hon.

Att ställa frågor är också det bästa sättet att säkerställa att alla medarbetare förstår och har tagit till sig viktiga budskap, enligt Thérèses recept:

- Keep it simple, uppmanar hon och konstaterar att människor tar till sig information på olika sätt, varför det också är viktigt att göra det möjligt för mottagarna att själva ställa frågor, som givetvis också ska besvaras.

 

Tillgänglighet och kontakt bidrar till ökat medarbetarengagemang

En central del i det situationsanpassade och kommunikativa ledarskapet är tillgängligheten, både rent fysiskt men i Thérèses fall också via mejl. När människor får tid och uppmärksamhet så leder det till engagemang och prestation. Helheten skapar framgångarna. Anpassningskravet gör att det inte finns några fixfärdiga lösningar som går att tillämpa överallt.

- Där har våra workshops varit otroligt lyckade. Både medarbetarnöjdheten och engagemanget har ökat, fortsätter Thérèse och refererar igen till Casino Cosmopols medarbetarundersökning, som nu ligger över benchmark.

Lästips! 3 anledningar till att dina anställda trivs

 

Prisbelönt ledarskap

Tidigare i sin karriär har Thérèse arbetat i hotellbranschen. Som Scandic-anställd blev hon vid två tillfällen nominerad av ledningen till utmärkelsen ”Årets hotelldirektör”, som hon även vann 2009. I undersökningen som låg till grund för nomineringsprocessen mättes bland annat hur medarbetarna mår. Thérèse var också 2013 en av tre finalister i tävlingen ”Årets Chef”.

- Det var fantastiskt. Det är personal som nominerar och det var otroligt ärofyllt, berättar Thérèse.

Så blir du en drömchef!  Den viktigaste pusselbiten för en fungerande verksamhet Ladda ner guiden här

Hittar potential hos medarbetare

Det är viktigt att bjuda in medarbetarna till att prova nya saker och få dem att känna sig stimulerade i arbetet, menar Thérèse och ger som exempel att om en gästförfrågan om att ordna en historisk rundvandring i kasinot kommer, så kanske det är en av ordningsvakterna eller en kock som har fallenhet för det. Då får hen prova på sina färdigheter som guide för en dag.

- Man kan ofta se att det finns potential för utveckling hos medarbetare, som de själva inte har sett. Alla vill dock inte utvecklas och det ska man också ha respekt för, säger Thérèse.

 

Att arbeta upp stoltheten

- För att stärka medarbetare och chefer över det fina arbete som kasinot gör – och som alla bidrar till på olika sätt – avseende spelansvar, värdskap, mångfald, kompetensutveckling med mera och som särskiljer oss från de flesta andra kasinon i världen så har vi börjat arbeta med storytelling under namnet Game Changers, ett initiativ från medarbetarna, berättar Thérèse.

Lästips! Starka team attraherar kunder och leder till framgång

- För att nå framgång måste det kännas naturligt att berätta om så väl de stora som små händelserna som sker varje dag. Genom olika aktiviteter knutna till detta får vi igång ett spontant, naturligt och lustfyllt berättande. Med hjälp av ett gäng engagerade och inspirerande ambassadörer får GameChangers en naturlig förankring på medarbetarnivå och med ett starkt stöd och uppbackning från ledningsgruppen och kasinochefen finns mandat att låta GameChangers växa till en naturlig och självklar del av verksamheten. Vi fortsätter att uppmärksamma goda exempel och att göra varandra bra.

Thérèse Liljeqvist rekryterades till tjänsten som chef för Casiono Cosmopol av Poolia Executive Search.